
A Feszültségoldó kiváló játék, főleg karanténhelyzetben! És még a feszültségről is tanulhatunk közben. Kicsit alkatrész-igényes projekt, de minden tétel könnyen beszerezhető. Ne próbáljátok ki felnőtt segítség nélkül!
- 9db „ellenállás”
- 10db (mágneses) vezeték
- A játéktábla (pálya)
- A játék programja
Alkatrészek:


Egyszerű áramköri ellenállások végeit behajlítjuk
Értékek:
•1x10 Ω
•1x20 Ω
•1x30 Ω
•2x50 Ω
•2x200 Ω
•1x300 Ω
•1x500 Ω (előtét ellenállásnak)
•2*270 Ω (a két LED-nek)

•Nem vezető anyagból (fa, plexi) 1cm x 5cm-es téglalapokat vágunk ki
•A fa/plexi vastagsága 3mm
•A két végébe egymástól 4cm-re lyukat fúrunk

•Az ellenállásokat a lyukakhoz illesztjük
•Lapos fejű csavarokkal ráfogatjuk az ellenállásokat a plexire/fára


•A 15cm-es vezetékek végére egy-egy mágnest forrasztunk
•A forrasztás helyét hőre zsugorodó fóliával szigeteljük
•10 db-ot készítünk belőlük

•2 db 20 cm x 24 cm x 3 mm fa/plexi lap
•+ keret, amibe lyukakat fúrunk, a kábelek számára
•Az egyik lapra lyukakat fúrunk (26+2 db), úgy elhelyezve, hogy az ellenállások csavarjai pontosan beleilleszkedjenek, de ne szoruljanak

•Rézszalagból 2db, 1cm*10cm-es részt kivágunk és a két szélső lyukhármasba csavarokkal és ragasztóval rögzítjük


•A pálya felső és alsó lapja közé keretet kell rakni, hogy a belsejében az alkatrészek elférjenek
•Általunk használt vastag: 5mm



Az R_EREDŐ ellenállást mi alakítjuk ki a tábla felső oldalán.



- A billenőkapcsoló középső lábára feszültséget kapcsolunk
- A másik két lábon mérjük, hogy van-e feszültség vagy nincs




Digitális:
–D0 – bemenet, nyomógombot figyeli
–D1, D2 – kimenet, LED-ek vezérlése
–D4 – kimenet, váltókar forrása
–D3, D5 – bemenet, váltókar két állapotának figyelése
Analóg:
–AGND közösítjük
–Analóg bemenet 0- AGND-be bekötve
–Analóg bemenet 0+ az előtét ellenállás és a játékos által kirakott kapcsolás között
•A játékot maximum két fő játszhatja.
•A program indítása előtt mindkét játékosnak fel kell raknia a pályán lévő lyukakba az ellenállásokat tetszőleges sorrendben.
•A program indításakor rögtön megjeleni a célérték. (7. ábra)
•A játéktáblának a két játékossal szemben kell lennie és e szerint beszélünk bal- és jobb oldali játékosról.
•Miután elindult a program a két játékosnak meg kell egyeznie a kezdés jogán, ha ez megvolt a játékos-váltó kart a játékkezdő játékos felé kell fordítani (tehát ha a kezdő játékos a baloldalt van a kart balra, ha a jobboldalt akkor jobbra kell dönteni) majd megnyomni a START gombot.
•A játékos feladata a mágneses vezetékek segítségével kirakni egy „áramkört”, azaz a csavarok tetejéhez kell csatlakoztatni a mágneses vezetékeket úgy, hogy azok a pálya két végpontjával soros és/vagy párhuzamos kapcsolást alkossanak.
•Ha a játékos úgy gondolja, hogy befejezte a körét, akkor a játékos-váltó kar eldöntésével átadhatja a kört a másik játékosnak. A kar eldöntésekor a program leméri az osztott feszültséget és ekkor három dolog történhet:
a)Ha a mért feszültsége egyenlő a céllal (±0,2V), akkor azonnal megnyerte a játékot, ezt a program egy arany WC-s háttérrel és szöveggel is jelzi (9. ábra)
b)Ha a mért feszültség közeledett a célfeszültséghez, akkor a program felületén egy „WC öblítés animációja” látható és egy „öblítés hangja” lesz hallható. (8. ábra) Ezen kívül az „Eddigi legjobb próbálkozás” mező értéke is a mért feszültséggel lesz egyenlő.
c)Ha a mért feszültség távolodott vagy pedig újra az „Eddigi legjobb próbálkozás” értékét érte el egy „nyögés” hallható és 1db „élet” levonódik a játékostól
•Mindkét játékosnak 3-3 élete van.
•A játékosok felváltva következnek és vagy teljesen új sorrendet raknak ki, vagy az előzőn módosítanak.
•Nyerni lehet:
a)Ha a mért feszültsége egyenlő a céllal (±0,2V)
b)Az ellenfele elveszíti az összes életét (WC-papírját)
c)Az ellenfele 5 percnél, azaz 300 másodpercnél tovább játszik
•LabVIEW-ban írtuk
•Próbáltunk egyszerű, közérthető szabályokat alkotni
•Emberközeli témát választottunk, a feszültségoldáshoz illő WC-s TÉMÁT
•A mért feszültségeket 1 azaz egy tizedes jegy pontossággal használjuk
•Folyamatos visszajelzést ad:
–Hanghatásokkal
–Szövegekkel
–A játéktáblán keresztül
•Háttérzene is hallható
•Bármikor megállítható
•Letölthető:
https://drive.google.com/open?id=13Pqv18_K7gZIHfa9IbBrA215-xZRhjL9
•Szükséges a futtatáshoz:
•NI Labview 2015
•NI ELVISmx v15.0:
https://www.ni.com/hu-hu/support/downloads/drivers/download.ni-elvismx.html#307222








Mindenkinek jó szórakozást!

