Feszültségoldó

A Feszültségoldó kiváló játék, főleg karanténhelyzetben! És még a feszültségről is tanulhatunk közben. Kicsit alkatrész-igényes projekt, de minden tétel könnyen beszerezhető. Ne próbáljátok ki felnőtt segítség nélkül!

1. lépés Alkotóelemek
  • 9db „ellenállás”
  • 10db (mágneses) vezeték
  • A játéktábla (pálya)
  • A játék programja

Alkatrészek:

Kapcsoló

Nyomógomb

Piros LED

Ellenállások

Mágnesek

Rézszalag

Csavarok

Kábelek: 24AWG

Hőre zsugorodó fólia

2. lépés Az „ellenállások” összerakása

Egyszerű áramköri ellenállások végeit behajlítjuk

Értékek:

1x10 Ω

1x20 Ω

1x30 Ω

2x50 Ω

2x200 Ω

1x300 Ω

1x500 Ω (előtét ellenállásnak)

2*270 Ω (a két LED-nek)

3. lépés Az „ellenállások” összerakása

Nem vezető anyagból (fa, plexi) 1cm x 5cm-es téglalapokat vágunk ki

A fa/plexi vastagsága 3mm

A két végébe egymástól 4cm-re lyukat fúrunk

4. lépés Az „ellenállások” összerakása

Az ellenállásokat a lyukakhoz illesztjük

Lapos fejű csavarokkal ráfogatjuk az ellenállásokat a plexire/fára

5. lépés Az „ellenállások” összerakása

A 15cm-es vezetékek végére egy-egy mágnest forrasztunk

A forrasztás helyét hőre zsugorodó fóliával szigeteljük

10 db-ot készítünk belőlük

6. lépés Játéktábla elkészítése

2 db 20 cm x 24 cm x 3 mm fa/plexi lap

+ keret, amibe lyukakat fúrunk, a kábelek számára

Az egyik lapra lyukakat fúrunk (26+2 db), úgy elhelyezve, hogy az ellenállások csavarjai pontosan beleilleszkedjenek, de ne szoruljanak

7. lépés Játéktábla elkészítése

Rézszalagból 2db, 1cm*10cm-es részt kivágunk és a két szélső lyukhármasba csavarokkal és ragasztóval rögzítjük

8. lépés Játéktábla elkészítése

A pálya felső és alsó lapja közé keretet kell rakni, hogy a belsejében az alkatrészek elférjenek

Általunk használt vastag: 5mm

9. lépés Feszültség osztás elve
10. lépés A pálya belső bevezetékelése

Az R_EREDŐ ellenállást mi alakítjuk ki a tábla felső oldalán.

11. lépés A pálya belső bevezetékelése
12. lépés A pálya belső bevezetékelése
13. lépés A pálya belső bevezetékelése
  • A billenőkapcsoló középső lábára feszültséget kapcsolunk
  • A másik két lábon mérjük, hogy van-e feszültség vagy nincs

14. lépés A pálya belső bevezetékelése
15. lépés A pálya belső bevezetékelése
16. lépés MyDAQ használata

Digitális:

D0 – bemenet, nyomógombot figyeli

D1, D2 – kimenet, LED-ek vezérlése

D4 – kimenet, váltókar forrása

D3, D5 – bemenet, váltókar két állapotának figyelése



Analóg:

AGND közösítjük

Analóg bemenet 0- AGND-be bekötve

Analóg bemenet 0+ az előtét ellenállás és a játékos által kirakott kapcsolás között

17. lépés A játék szabálya és menete

A játékot maximum két fő játszhatja.

A program indítása előtt mindkét játékosnak fel kell raknia a pályán lévő lyukakba az ellenállásokat tetszőleges sorrendben.

A program indításakor rögtön megjeleni a célérték. (7. ábra)

A játéktáblának a két játékossal szemben kell lennie és e szerint beszélünk bal- és jobb oldali játékosról.

Miután elindult a program a két játékosnak meg kell egyeznie a kezdés jogán, ha ez megvolt a játékos-váltó kart a játékkezdő játékos felé kell fordítani (tehát ha a kezdő játékos a baloldalt van a kart balra, ha a jobboldalt akkor jobbra kell dönteni) majd megnyomni a START gombot.

18. lépés A játék szabálya és menete

A játékos feladata a mágneses vezetékek segítségével kirakni egy „áramkört”, azaz a csavarok tetejéhez kell csatlakoztatni a mágneses vezetékeket úgy, hogy azok a pálya két végpontjával soros és/vagy párhuzamos kapcsolást alkossanak.

Ha a játékos úgy gondolja, hogy befejezte a körét, akkor a játékos-váltó kar eldöntésével átadhatja a kört a másik játékosnak. A kar eldöntésekor a program leméri az osztott feszültséget és ekkor három dolog történhet:

a)Ha a mért feszültsége egyenlő a céllal (±0,2V), akkor azonnal megnyerte a játékot, ezt a program egy arany WC-s háttérrel és szöveggel is jelzi (9. ábra)

b)Ha a mért feszültség közeledett a célfeszültséghez, akkor a program felületén egy „WC öblítés animációja” látható és egy „öblítés hangja” lesz hallható. (8. ábra) Ezen kívül az „Eddigi legjobb próbálkozás” mező értéke is a mért feszültséggel lesz egyenlő.

c)Ha a mért feszültség távolodott vagy pedig újra az „Eddigi legjobb próbálkozás” értékét érte el egy „nyögés” hallható és 1db „élet” levonódik a játékostól

19. lépés Hogy lehet nyerni?

Mindkét játékosnak 3-3 élete van.

A játékosok felváltva következnek és vagy teljesen új sorrendet raknak ki, vagy az előzőn módosítanak.

Nyerni lehet:

a)Ha a mért feszültsége egyenlő a céllal (±0,2V)

b)Az ellenfele elveszíti az összes életét (WC-papírját)

c)Az ellenfele 5 percnél, azaz 300 másodpercnél tovább játszik

20. lépés Szoftver

LabVIEW-ban írtuk

Próbáltunk egyszerű, közérthető szabályokat alkotni

Emberközeli témát választottunk, a feszültségoldáshoz illő WC-s TÉMÁT

A mért feszültségeket 1 azaz egy tizedes jegy pontossággal használjuk

Folyamatos visszajelzést ad:

Hanghatásokkal

Szövegekkel

A játéktáblán keresztül

Háttérzene is hallható

Bármikor megállítható

21. lépés Program
22. lépés Demonstráció
23. lépés Demonstráció
24. lépés Demonstráció
25. lépés Demonstráció
26. lépés Győzelem

Mindenkinek jó szórakozást!